Thursday, August 19, 2010

apaAKU RASA

    skrg aku dah ada space..space yg bleh aku cita ,mgadu,"merap" n soo on...thnk  ain...2 ya aku bleh ckap kat ang coz dah tlong aku create..aku mlas dlam bnda2 mcm nie..aku deq wan 2 yg owang pngil aku....psai aku kcik kot owang pngil aku nnma 2....aku x ksah nma 2 jnji dlam 'ic aku ada pktaan bin..2 dah lambang aku nie melayu islam......owang tua pnah psan "hebat mna  pon kta or trok mna pon kta kna slgi  kta ada bin/binti kta stay melayu"...mksud dya spcial wat yg melayu yg dah or on d way nak convert  dri dya nak jadi mat salleh 2 jgn nak bngga la....
          Entry aku yg frst nie aku nak ckap psai RAMADHAN bulan yg kta smua sedar kat as a muslim kta  wjid puasa...kta  sedar dan brsyukur coz kta dpat dating g ngan bulan yg pnuh rhmat dah bulan pgmpunan....bkan aku nak jadi ustaz..tapi aku pnah trbaca ttang hbat nya rmdhan kat bbrapa web n artcle..so just nak cita apa yg aku bleh simpulkan dri reading aku la...klu nak tgok antra apa yga aku pnah bca kat sini...
    Bagi aku rmdahan ibrat satu musim hujan,syawal ibrat musim pnas dah kta ibrat btu mamar yg pnuh dngan kekotaran....y aku kta mcm 2..coz cuba kta lihat dri kta dari slpas bulan puasa taun lpas hngga skrg brpa byk dosa brpa byk bnda yg kta dah trlanjur yg kta dah wat...klu dri aku mmang byk la,,..x trkira..sbabnya kta ggal nak hyati apa itu islam,sbab kta ggal nak tnam sifat sbenar2 takwa dlam dri kta...biasa la mnusia ada yg dtgur sudah sedar dan ada yg prlu dketuk bru nak sedar..y aku ckap blan puasa nie msim hujan plak..as we know kan blan puasa nie Allah dah bri klbihan  lbih dri bulan yg len.Bulan di mna trunya panduan hidup kta(Al-quran) dan bulan yg  penuh ngan amaln2 sunat dan wjid kta boleh wat...itulah aku ibrat kan mcm musim hujan..ramadhan bulan yg mna mngjar kta melwan nfsu...x kira la nfsu mkn(tong) or sex or shoping or lain2 g..yg pling mnampak kan specialnya rmdhan nie Allah tlah mnyuruh kta melakukan pelbagai amalan  seperti smyg sunat terawih,qiqmulai,tadarus,mnderma dan lain2 g...ia mngajar manusia mnggandakan amalan utk brda d smping Allah.Dan Allah telah mnjanjikan keampunan trhdap hmbanya yg rjin melakukan amal ibadat d bulan puasa...nie la time utk kta kmbali dari jlan yg slah..engat walaupon byk bnda yg kta dah trlanjur wat  tapi Allah 2 maha pngampun..pohon la keampunan darinya..brsihkan lah  d bulan ramadhan nie dari dosa2 lalu..andaikan diri kta seperti mamar yg ktor..dan kta letakan dri kta d musim hujan nscaya ia akan bersih  seperti dahulu...insyAllah.
ramdhan hanya akan trasa nikmat bgi yg owang yg briman dan betol2 menhayatinya..bagi mereka yg kufur bulan rmdhan tak trasa oleh meraka ...yg mereka rasa hnya la wjudnya bzar rmdhan menandkan rmdhan dah tiba dan bulan nie la mereka tahu wktu mgrb dan sbuh...jadi gembira lah mereka yg brsunguh2 melkukan apa yg dperintahkan ats mereka d bulan nie...
   Syawal bulan menbuatkan umat islam smua akn trsenyum..bulan kmenagan setelah penat bramal ibadat dan melawan nfsu sebulan d bulan ramdhan..dan bulan di mna akn nmpak kesan bgi owang yg brsguh2 mengerjakan apa yg dperintahkan d bulan ramdhan...brsinar lah akhlak dan cara hidup mereka..inilah yg dnamakan musim pnas..selepas mamar d basuh d musim hujan  dan d letakan pula d musin pnas..sudah tentu bersinar kan.......dan meg harap kan ia akn bekekalan...
    mugkin apa yg aku tulis x sma ngan apa yg korang asa plak..tapi yg aku bleh simpul kan..bagi aku manusia yg akan cpat kehadpan adlah manusia yg cepat menbuat kesipmpulan dari apa yg dya hdapi dan musia yg ssah nak maju adlh mnusia yg ada ilmu tp x dgunakan...SEKIAN....

    dan puasa memaksa ia melawan nafsu, khususnya nafsu makan. Ajaibnya ia berjaya melakukannya. Dalam keadaan ikhlas atau .Ramadan dan puasa memaksa ia melawan nafsu, khususnya nafsu makan. Ajaibnya ia berjaya melakukannya. Dalam keadaan ikhlas atau Ramadan dan puasa memaksa ia melawan nafsu, khususnya nafsu makan. Ajaibnya ia berjaya melakukannya. Dalam keadaan ikhlas atau RRamadan dan puasa memaksa ia melawan nafsu, khususnya nafsu makan. Ajaibnya ia berjaya melakukannya. Dalam keadaan ikhlas atau amadan dan puasa memaksa ia melawan nafsu, khususnya nafsu makan. Ajaibnya ia berjaya melakukannya. Dalam keadaan ikhlas atau 
    

2 comments:

  1. wahhhhh..satu entry yg agk skema bhasa penceritaan..ececeyh deq wan..dah pndai tuleh blog..haha ..congrats

    ReplyDelete
  2. hehe..aku x dak mood nak merapu blan posa..hahaha..tgu nex post..

    ReplyDelete